• Főoldal
  • A Színház
  • Művészeink
  • Előadások
  • Fesztiválok
  • Jegyinformáció
  • Hírek
  • Galéria
  • Kapcsolat

Petőfi Színház 1960-1962

1960. október 7-én kezdi meg évadját Budapest újszülött színháza, a Petőfi Színház. A Fővárosi Operettszínházhoz kapcsolja a közös művészeti és gazdasági vezetés. Az elhelyezésben ugyanakkor van valami harcias mozzanat: a régi operett fellegvára és az új zenés játék eljövendő hajléka a Nagymező utca két oldalán néz farkasszemet egymással.

A közvélemény általában a musical comedy otthonának véli az új intézményt, de Szinetár Miklós művészeti és Petrovics Emil zenei vezető ez ellen élesen tiltakozik. A színház műsorát a zenés színpad klasszikusaiból, magyar és külföldi klasszikus művek zenés változataiból, nagy sikerű külföldi musicalekből és új magyar zenés játékokból kívánják kialakítani.

A színháznyitó-darab, Bertolt Brecht és Kurt Weill Koldusoperája, jelkép és hitvallás is egyben. Ez a Koldusopera első olyan magyar előadása, amelyen a zene teljes terjedelmében, eredeti hangszerelésben hangzik el. A több helyről szervezett társulat erre a premierre még nem forrott együttessé, de Feleki Kamill, Sennyei Vera, Agárdy Gábor, Domján Edit, Horváth Tivadar, Harkányi Endre játéka meggyőzi a közönséget és a kritikusokat arról, hogy a szerződtetésekben is bölcsen döntött az új utakat kereső vezetőség.

Az amerikai musicalt reprezentáló második bemutató - Saidy-Harburg-Lane Szivárványvölgye - után megszületik az új magyar zenés játék, az első musical tragedy, ahogyan Hubay Miklós, Vas István és Ránki György Egy szerelem három éjszakája című művét elkeresztelik. A forró légkörű színházi este egy csapásra polgárjogot szerez a műfajnak - bár a Petőfi Színház működése során soha többé nem sikerül hasonló színvonalú és hasonló sikerű új magyar zenés művet bemutatni.

Hamarosan kiderül, az új műfaj, a zenés játék megteremtésénél nem választható szét a zene és az irodalom, a műnek már tartalmi megfogalmazása pillanatában számolnia kell az egyenrangú zenei alkotóelemmel.

De még ennél is súlyosabb tanulság, hogy az új műfajhoz új közönséget kell toborozni.

1962-ben Katona Ferencet nevezik ki a színház élére, aki programjában új elveket fogalmaz meg, nyíltan szakítva a korábbi vezetéssel és az eredeti célkitűzésekkel.

A színház első bemutatója, Moldova György Légy szíves, Jeromos! című bohózata, Fényes Szabolcs zenéjével, Romhányi József verseivel, Kazal László főszereplésével jól szemlélteti a változást. Az új törekvéseknek egy művészeten kívüli esemény vet véget: alig néhány héttel az évadnyitás után a Petőfi Színházban hullani kezd a mennyezeti vakolat, az épület életveszélyessé válik. A Nagymező utca 22-24. október 25-én kénytelen bezárni.

Az Izabella téren álló, volt Magyar Színház épülete szerencsére üresen áll, 1962. november 16-án ott folytathatja előadásait a Petőfi Színház.

1962 telén a Nagymező utcai volt Petőfi Színház felújítását még másfél-két évre tervezik. A koncepció szerint a régi, elavult otthonát korszerűsíteni kénytelen Fővárosi Operettszínházat kellene majd ideköltöztetni.

Egy váratlan esemény azonban mindent felforgat.

Online Jegyvásárlás
AJÁNDÉKUTALVÁNY 
Bemutatók
Álmomban megcsaltál
2021. március 27. Nagyszínpad
Illatszertár
2020. október 30. Nagyszínpad
Gyilkosság az Orient Expresszen
2020. szeptember 5. Nagyszínpad
Művészet
2020. szeptember 4. Thália Télikert
Naptár
Napi Műsor
Hírlevél

Thália Színház
1065 Budapest,
Nagymező utca 22-24.
Jegypénztár: 36 1 331 0500
jegy@thalia.hu
A színház
Művészeink
Előadások
Fesztiválok
Jegyinformáció
Hírek
Galéria
Kapcsolat
Házirend
Adatkezelési tájékoztató
Thália Színház
Próbatábla
Impresszum
Kiemelt médiatámogatók:
MTVA Metropol
Partnereink:
Főtaxi
Emberi Erőforrások Minisztériuma
A Thália Színház Nonprofit Kft. Budapest Főváros Önkormányzata
fenntartásában működik.

© 2021 Thália Színház — Minden jog fenntartva.